کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

صوفیگری

نام کتاب:صوفیگری 

نویسنده:احمدکسروی 

ناشر:انتشارات پایدار 

قسمتی از کتاب: 

صوفیگری همچون بسیار چیزهای دیگر؛از فلسفه یونان برخاسته است.بنیادگزار آن چنانکه گفته می شود؛پلوتینوس نامی از فیلسوفان یونان یا روم بوده.پلوتینوس سخنان بسیاری به زبان فلسفه گفته که کوتاه شده آن با زبان ساده اینست:در جهان آنچه هست همه یکچیز است.خداست و چیزهای دیگر از او جدا شده اند.روان آدمی به اینجهان آمده و گرفتار ماده شده؛و اینست همیشه باید از این جهان و از خوشیهایش گریزان؛و در آرزوی پیوستن به آن سرچشمه یا میهن خود باشد.(ص 9 -گفتار یکم)

نظر من نسبت به این کتاب: 

این کتاب با اینکه نتیجه ی تحقیق احمدکسروی در مقوله ی صوفیگری در ایران و تقریبا در جهان است اما اصلا به دلم ننشست چرا که بسیار مغرضانه و با ادبیاتی نکوهیده فرقه ی صوفیگری را زیر سوال برده!در بسیاری از قسمتهای کتاب توهینهایی بسیار ناپسند که از شخصیت فردی چون احمدکسروی بعید می باشد به چشم میخورد و گاه این عقیده در من شدت می گرفت که جناب احمدکسروی گویا ذاتا" با مقوله ی صوفیگری مشکل داشته و در این کتاب خواسته تمام عقده های خودش رو بیرون بریزه!درسته که این کتاب پر هست از تحقیقاتی که جناب کسروی از صوفیان و رفتار اونها داشته اما به نظر من به دلیل موقعیت تاریخی و گاهی نبودن آن صوفیان در قید حیات لذا این محقق نتوانسته دلیل اصلی گفتار و رفتار آنها را از زبان خود این افراد بشنود و به همین خاطر برخورد تند و مغرضانه و برداشت شخصی وی از وقایع سبب نفرتش از صوفیان گشته و در نهایت منجر به تالیف چنین کتابی شده است!در کل این کتاب زیاد به دلم ننشست!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد