کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

از سیر تا پیاز

نام کتاب:از سیر تا پیاز 

نام نویسنده:محمدابراهیم باستانی پاریزی 

چاپ چهارم1387 

ناشر:نشرعلم 

قسمتی از کتاب: 

مردها که هیچ؛امیرزاده ها-یا بهتر بگویم اصلا"حتی شاهزاده خانمهای سیستانی هم؛چهارصدسال پیش وقتی از این ده به آن ده و از این ولایت به آن ولایت می رفته اند؛هر کدام مقداری از آن را با خود همراه داشته اند و وقتی هم که می خواستند از شر شوهران خودشان خلاص شوند این تهور را داشتند که به شوهران خود بگویند:((...ما عَورات؛همه تریاک همراه داریم؛هر کدام پنج شش مثقال-میخوریم و چادرها در سر کشیده؛خود را به دریا می اندازیم!))این همان کالائی است که چهارصد سال پیش؛شاه عباس به فکر مبارزه با آن افتاد و جریمه تعیین کرد؛ولی البته زورش نرسید...ص127 

نظر من درباره ی این کتاب: 

کتابی جامع و کامل در رابطه با تاریخ کرمان و شهرهای اطراف و کویری آن می باشد.از قدیم تا به امروز و هیچ چیز از قلم نیفتاده!از رابطه ی مردم آبادی ها با یکدیگر و چگونگی ارتباطات اقتصادی و تجاریشان گرفته تا رسم و رسومات متداول و گاها غیرمعمول دیگر!قلم نویسنده با اینکه گاهی حاشیه ها را چنان به تفصیل بیان میکند که از اصل ماجرا دور میشدم اما در نهایت همه و همه افزودنی هست بر معلومات خواننده.یکی از ویژگی های منحصر به فرد در این کتاب ذکر تمام منابع اخذ شده در آن بود و این خود نشان از این داشت که جناب پاریزی واقعا با زحمتی بسیار و تلاشی بی وقفه وظیفه ی یک محقق تاریخی را به انجام رسانده و همه چیز را با ذکر منبع و دلیل و مدرک بیان میکند که همین یکی از برترین ویژگیهای علاقمندی من به خواندن آثار ایشان است.کتاب680صفحه است اما برای کسانی که به گذشته ی ایران و افزودن معلومات خود در رابطه با زندگی نقاط مختلف مردم کشورش علاقه دارد خسته کننده نیست ولی متن به صورتی هم نیست که بتوان یکباره و بدون وقفه آنرا مطالعه کرد و من شخصا این کتاب را در حد فاصل مطالعه بین چند کتاب دیگر و با صبر و حوصله مطالعه کردم!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد