کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

کتابخانه

کتابخانه ی شخصی من و توضیحی بر آنچه میخوانم

بینایی

نام کتاب:بینایی

نویسنده:ژوزه ساراماگو

مترجم:کیومرث پارسایی

ناشر:نشرشیرین

نوبت چاپ چهارم بهار1385


قسمتی از کتاب:

از سه روز گذشته؛هوا صاف نمی شد و اعلامیه ها بارها مسیر کاخ ریاست جمهوری تا وزارت کشور را طی کردند.روز چهارم نیز از سپیده دم؛آسمان ابری و تیره بود.در اواسط صبح؛رگبارهای پراکنده؛شهر را در بر گرفت.گاهی باران می بارید و گاهی قطع می شد.سپس تا عصر آن روز؛باران نرمی شروع به باریدن گرفت.

وزیر کشور در نظر داشت از مقامات ارشد نیروی هوایی بخواهد برنامه را زیر باران به اجرا در آورند؛ولی اندیشید حتی اگر آنان موافقت کنند؛ریختن اعلامیه در چنان شرایطی؛نوعی توهین به مردم تلقی خواهد شد و حاصلی نخواهد داشت...ص157


نظر من درباره ی این کتاب:

این کتاب مشتمل بر281صفحه است.اولین بار که این کتاب را دیدم گمان بردم نویسنده در ادامه ی رمان کوری قسمت دوم آن را نوشته و به نام بینایی روانه ی بازار کرده است.اما پس از خواندن کتاب نظرم تغییر کرد چرا که در ماجرای این رمان تنها در حدود30 یا40 صفحه ی پایانی است که نویسنده اشاره هایی به شخصیتهای رمان کوری می کند.این کتاب بیش از آنکه ماجرایی را دنبال کند بیشتر جنبه ی آموزشی دارد و در قالبی خاص سعی در معرفی و شناساندن احزاب مختلف سیاسی من جمله معرفی حزب سوسیالیست؛حزب سوسیال دمکرات و یا محافظه کاران و یا لیبرالها  می نماید...و تنها ارزشی که من در این کتاب توانستم از آن بهره ببرم همین بود...ماجرای این رمان به هیچ وجه کشش رمان کوری را نداشت اما مطالب آموزنده ی بسیاری را در خود برای خواننده به همراه دارد که البته گمان می برم مطالعه ی این رمان از حوصله ی نوجوانان خارج و برای گروه اندکی از رمان دوستان جالب توجه باشد!